Met welk doel heb je een website?

Veel ondernemers zien hun website als een doel op zich. Maar eigenlijk is een website juist een middel om andere doelen te realiseren. Dit blog helpt je om even stil te staan bij het doel van jouw website. Als je daar meer duidelijkheid over hebt weet je welke verwachtingen je mag hebben ten aanzien van de website en kun je ook beter bepalen welke functionaliteit er op de website aanwezig moet zijn.

De website als uithangbord

Het hebben van een website heeft een aantal redenen. Ondernemers zullen er uiteindelijk meer geld door willen verdienen. Verenigingen willen meer leden. Hobbyisten willen hun plezier delen. Allemaal valide redenen waarbij een website een hulpmiddel is om dat doel te bereiken. Maar, heeft die ondernemer dan meteen een webshop nodig om meer geld te verdienen? Natuurlijk niet, dat ligt echt aan de onderneming en de ondernemer. Net zoals je in de echte wereld het onderscheid maakt tussen verschillende soorten bedrijfspanden en verschillende vormen van advertenties, zo kun je dat ook in de online wereld doen. Je kunt hierbij op de volgende manier een verhelderende verdeling maken:

  • Aanwezigheid
  • Zichtbaarheid
  • Vindbaarheid
  • Zakendoen

Deze 4 beschrijvingen stellen steeds andere eisen aan de manier waarop je met de website omgaat. Ik zal ze kort toelichten.

Aanwezigheid

Zie dit als het visitekaartje waarop jouw naam en jouw contactgegevens staan. Of het bordje op de voorkant van het pand. Niets meer maar ook niets minder. Met dit gegeven weten de mensen dat je er bent en hoe je bereikbaar bent. Voor de websites kan dit betekenen dat je één pagina hebt waarop je jouw bedrijf voorstelt, vertelt wat je doet of wat je maakt en hoe ze in contact kunnen komen. Net als ‘vroeger’ met de telefoongids kunnen de mensen je dan ook in Google vinden als ze jouw (bedrijfs-)naam kennen.

Zichtbaarheid

Dit gaat al een stapje verder en zorgt ervoor dat de herkenbaarheid naar voren komt. Zie het als de belettering van jouw bedrijfsauto, de kleuren van je etalage of de manier waarop je met brieven en facturen steeds eenzelfde huisstijl gebruikt. Door de manier van presenteren laat je zien wie je bent. Naast het visitekaartje van het voorgaande punt maak je hiermee een mooie folder. Mensen gaan jouw naam onthouden en jouw netwerk wordt groter.

Vindbaarheid

Nog een stap verder gaat het als je met de inhoud van jouw website gevonden wordt op het wereldwijde internet. De presentatie van jezelf, jouw bedrijf of jouw producten is zodanig dat je bij de onderwerpen waarop jij gevonden wil worden ook in de zoekresultaten tevoorschijn komt. In de echte wereld heb je het dan over actief reclame maken, zorgen dat je in het nieuws komt en zorgen dat mensen weten wie je bent. Online betekent dat dat je gericht met SEO (zoekmachine optimalisatie) aan de slag moet. Je beschrijft jouw bedrijf, jouw producten en jouw manier van werken. Hiermee zorg je ervoor dat mensen die je nog niet kennen, je toch kunnen vinden. De folder wordt hiermee als het ware een uitgebreide productcatalogus met alle productinformatie.

Zakendoen

Deze stap maak je als je jouw online verkoopkanaal opstart. Je bent dan daadwerkelijk omzet aan het maken met jouw website. Als eerste denk je hierbij waarschijnlijk aan een webshop waarin je met jouw fysieke producten aan de slag kunt. Maar er bestaan ook goede manieren om diensten of digitale producten te verkopen. Ook zijn er goede toepassingen waarbij een klant heel gemakkelijk een offerte kan opvragen waardoor de uiteindelijke verkoop al voor 95% wordt voorbereid.

Bepaal jouw doel

Door dus na te denken op welk niveau je de website wil inzetten, kun je ook de vraag beantwoorden welke functionaliteit of welke uitstraling de website moet bieden. Hierbij kun je ook in een groeiscenario denken en hoef je niet vanaf de eerste dag een volledig ingerichte website te presenteren. Begin een website met een bedrijfsprofiel en groei dan door naar een website die ook de producten laat zien. Het bedrijfsprofiel verhuis je dan naar een aparte pagina ‘Over ons’ en zo kun je steeds iets meer uitbouwen.

Op die manier kun je ook beginnen met een hele statische website. Op het moment dat je de website wil inzetten om je naamsbekendheid te vergroten kun je een begin maken met blogs en de teksten herschrijven zodat die een beter resultaat bij de zoekmachines opleveren. Een website die goed wordt opgezet kan op die manier steeds worden bijgesteld.

Neveneffecten

Naast het hoofddoel van de website zitten er ook een aantal neveneffecten aan. Buiten het directe contact met relaties kan de website ook goed bijdragen tot het imago dat je wil uitstralen. Denk aan de aandacht die je kunt schenken aan ‘hoe groen’ jouw bedrijf is. Of kijk naar de keurmerken die aangeven hoe goed het met de kwaliteit gesteld is. Dat opbouwen van een imago helpt je dan ook als je bijvoorbeeld goede kandidaten zoekt voor een vacature.

Een ander neveneffect is het verstrekken van informatie. Deze informatie is van belang als het om de verkoop van jouw producten gaat. Maar als klanten nog gemakkelijk iets kunnen terugzoeken, dan scheelt dat heel veel in de tijd die je anders moet besteden aan het beantwoorden van vragen. Een goed uitgevoerde FAQ (veel gestelde vragen) draagt bij aan een positief imago en bespaart veel tijd.

Heb je wel een website nodig?

Dan blijft natuurlijk de vraag of je wel een website nodig hebt. In de huidige tijd kunnen we niet meer om de online aanwezigheid heen. Ik denk dan ook dat iedere organisatie een website nodig heeft. Al is het maar om dat eerste contact te kunnen leggen. De online wereld heeft heel veel van de oude media vervangen. Denk aan de huis-aan-huis bladen. Dit medium bestaat nauwelijks meer en de advertenties in de wijkkrantjes worden bijna niet meer geplaatst. Een goed ingerichte website met een goed gekozen domeinnaam is dan een uitstekend alternatief. Een alternatief dat 7 x 24 uur beschikbaar is en in zijn meest eenvoudige vorm geen fortuin hoeft te kosten.