Pereffect Website ontwerp -bouw en -onderhoud

Website chef-kok

Onlangs verbaasde ik me over het prijsverschil dat er bestaat tussen de verschillende websitebouwers. Ik ben er eens rustig voor gaan zitten om hier een verklaring voor te vinden. En vooral om ook mijn plek te vinden.

Creatief en ambachtelijk

Voordat er een website op het internet staat moet er het een en ander gebeuren. Er moet iets bedacht, ontworpen, gebouwd, getest en geïnstalleerd worden. Een proces dat zowel creatieve aspecten in zich heeft als ook gewoon ambachtelijke taken. Dit bracht me op de gedachte dat een chef-kok natuurlijk ook zo’n beroep heeft. Als een ster-kok zijn aardappelen wil koken, dan zal dat in principe niet veel anders zijn dan de kok uit een Grand Café. Een kok kent dus ook een creatieve kant met zijn recepten en een ambachtelijke kant met de bereiding.

De keukenchef

Bij koks kun je onderscheid maken tussen de restaurants waar hij werkt. Is het 3-sterren, een ‘Van der Valk’, een fastfood, een Grand Café, een bistro of een afhaal Chinees. Het onderscheid bij deze koks zal niet zitten in de basis kook vaardigheden. Het onderscheid hierbij zal vaak zijn of de kok zo uniek is dat hij een set eigen recepten heeft, of dat hij alleen bestaande recepten gebruikt, of dat er alleen kant-en-klare maaltijden worden verwerkt etcetera. Als dan vervolgens ook de kookvaardigheden voldoende aanwezig zijn dan heeft dat, samen met de presentatie, gevolgen voor het eindresultaat en daarmee ook voor de prijs.  De klant weet dat, ziet dat en, als het goed gaat, proeft dat.

De website chef

Bij websitebouwers ziet de wereld er iets anders uit. En dat komt omdat het eindproduct niet zo transparant is. Je ziet immers niet zoiets als een dampend bord voor je staan wat je kunt ruiken en proeven. Je ziet alleen tekst en plaatjes op je telefoon of je computerscherm. Bij dat dampende bord eten kun je nog bedenken dat het prijskaartje van € 150 vrij hoog is, maar dat dit ook hoort bij het 3-sterren restaurant waar je bewust naartoe gegaan bent. Of dat scherm met tekst en plaatjes die € 6.500 waard is, is minder duidelijk. Waarom bouwt een andere websitebouwer zoiets voor € 695?

Een rondje restaurants

Om hier een beetje doorheen te prikken is het goed om websitebedrijven ook eens te vergelijken met de verschillende restaurants. Zo heb je de landelijk opererende full-service internetdiensten die telkens hele unieke websites opleveren en die hun hand er niet voor omdraaien om ook de huisstijl van een bedrijf compleet te restylen. Duidelijk 3 Michelin sterren dus. Op die manier heb je ook enkele grote websitebedrijven die, op basis van een uitgewerkte formule, snel en degelijk een bedrijf opnieuw op het internet zetten. Als je wil met wat maatwerk. Echt een ‘Van der Valk’ met kers op de appelmoes.

Na deze grote bedrijven kom je op het vlak van de regionale bedrijven met eigen ontwerpers en techneuten. Bedrijven die qua internettechnologie hele hoogwaardige producten bieden waarbij de doelgroep ook grote regionale bedrijven zijn. Ook creatief kunnen deze bedrijven vaak designers aantrekken die zich klaarstomen om de stap naar nog grotere bedrijven te maken. Bij de restaurants zie je dit terug bij de grote eetpaleizen met meerdere locaties waarbij vooral de zakendiners de hoofdmoot vormen.

Bij de plaatselijke websitebouwers die met enkele partners en medewerkers werken, zie je vaak hele ambachtelijke internetbedrijven. Goede, betrouwbare websites, maar minder creatief. Veel wordt dan gewerkt met vaste sjablonen om vooral nadruk op de betrouwbaarheid te kunnen leggen. Bij de restaurants zie je dit bij de grote Grand Hotels of Grand Cafés die al heel lang bestaan.

Bij de een- of tweemanszaken wordt de wereld wat diffuser en merk je dat er voor de websites niet zoiets is als een Voedsel- en Warenautoriteit. Een kleine websitebouwer doet er goed aan zijn beperkingen te kennen. Beperkingen als het gaat om de grootte van een opdracht of de omvang van de ondersteuning. Daarentegen is de kleine websitebouwer ook erg flexibel, kan snel reageren en kan hij ook zeer creatief zijn. Net als in een bistro heeft de keuken ook maar een beperkte omvang, zijn er maar een beperkt aantal tafeltjes, maar kan het menu verrassend origineel zijn. Helaas kan het ook zo zijn dat blijkt dat het geen bistrootje was maar een slechte cafetaria. Bij websitebouwers zie je dat niet altijd aan de buitenkant en kun je dat niet proeven. Dat merk je pas als je er achteraf ziek van wordt.

Trattoria

Een trattoria is een Italiaanse eetgelegenheid. Het menu in een trattoria bestaat hoofdzakelijk uit landelijke (vaak regionale) recepten. Daarnaast is het er over het algemeen minder chic en formeel dan in een ristorante. Er is vaak geen gedrukte menukaart en de bediening is casual gekleed.

Wat wil ik zijn, als ik me moet beschrijven als een chef-kok? Die is voor mij duidelijk. Ik ben dan de chef in een trattoria. Een klein Italiaans restaurant midden in het dorp. Er is eigenlijk geen vast menu, maar er wordt altijd gekookt met verse ingrediënten van hoge kwaliteit. En, heel belangrijk, er worden maar weinig ingrediënten gebruikt. Door de eenvoud van het menu zijn de diverse bijgerechten ook altijd heel goed te combineren. Op deze wijze koken betekent een ambachtelijke aanpak vol traditie, maar ook heel creatief om verrassende combinaties te maken. Het resultaat, een menu dat erg gezond, voedzaam en smaakvol is, dat heerlijk ruikt en met zorg is opgemaakt.

Voor mijn websites betekent dit dat ze degelijk en duidelijk zijn en dat ze vooral ook goed te onderhouden zijn. De programmeeromgeving die ik gebruik is gestroomlijnd en opgeruimd. Overbodige zaken kom je bij mij niet tegen. Mijn designs gaan lang mee en kunnen meegroeien met de ontwikkeling van mijn klanten. Aanpassingen aan het uiterlijk van de website zijn nooit een probleem. En door mijn onderhoudscontract zorg ik dat we website technisch in orde is en dat de beveiliging is ingericht.

Wie komt er bij mij eten?

Mijn klantenbestand bestaat uit zelfstandigen, kleine ondernemingen, verenigingen en stichtingen en die komen, in principe, bij mij uit de buurt. Geen klant heeft ooit afscheid van mij genomen. Die rol heeft een echte trattoria ook. De vaste klanten verwachten dat er gewoon goed en gezond te eten is. Dat eten hoeft dan ook niet duur te zijn. Dus, ben je op zoek naar een websitebouwer, bedenk dan, net als bij de restaurants, naar wat voor een eetgelegenheid je zou gaan. Verwacht je dat je met jouw vraag het beste bij Van der Valk terecht kunt, dan kan ik je niet helpen. Maar wil je eens echt lekker Italiaans eten aan een simpel tafeltje, reserveer dan vooral eens bij mij.