Pereffect Website ontwerp -bouw en -onderhoud

Ook bruikbaar voor smartphones

Tot zo’n 10 jaar geleden hoefde je bij het bouwen van een website alleen maar rekening te houden met desktop computers en laptops. Beide hadden eenzelfde vorm van het scherm zodat je met de plaats van een menu, zijbalk en foto’s redelijk goed kon bepalen hoe de gebruiker deze op zijn scherm zou zien. Een enkel bedrijf met verre toekomstvisie bouwde een aparte website speciaal voor het gebruik op een telefoon. Maar, het gebruik van mobiele telefoons ging wel erg snel vooruit. En de behoefte om de website op deze toestellen ook goed bruikbaar te maken werd steeds groter. Dit leidde tot een aanpassing in de webdesign techniek in de vorm van responsive design. De website gaat zich automatisch aanpassen aan het formaat van het beeldscherm. Zo blijft alles leesbaar en krijg je de juiste gebruikerservaring ten aanzien van menu, formulier en foto.

De nieuwe norm

Voor nieuwe websites is deze manier van werken niet meer weg te denken. Ook zoekmachines als Google zagen deze ontwikkeling en gingen responsive websites voortrekken. Verouderde websites komen nu onderaan de zoekresultaten. Bij het bouwen van websites met behulp van WordPress is responsive de norm geworden. WordPress gebruikt hierbij een thema voor de vormgeving van de website. Deze thema’s zijn er inmiddels bijna allemaal op ingericht dat ze letten op het scherm waarmee de website bekeken wordt.

Niet voor control freaks

Voor het bouwen en beoordelen van een website geeft deze “losse” manier van ontwerpen wel een aandachtspunt. Je kunt maar in beperkte mate sturen hoe de gebruiker de uiteindelijke website gaat zien. Bedenk maar eens op hoeveel verschillende manieren dit nu kan. Het onderscheid tussen de verschillende smartphones en tablets is al groot. Vooral bij het plaatsen van afbeeldingen geeft dit nog al eens een verrassing. Hierbij wordt de tekst rondom de afbeelding wel eens erg kort afgesneden. Het precies bepalen op welke plaats een zin of een woord wordt afgebroken is er op deze manier niet meer bij. Ook werkt het zetten van een extra spatie om een zin op de volgende regel te krijgen altijd averechts. Loopt het met de opbouw van een pagina erg uit de hand, dan zijn er meestal wel eigenschappen in het WordPress thema die met een klein beetje programmeerwerk weer kunnen worden aangepast. Of soms is het een kwestie van het bijwerken van de foto in een fotobewerkingsprogramma.

Net als bij de etalage

Vergelijken we dit met de “echte wereld” en kijken we naar de website alsof het een etalage is, dan moet je er bij de etalage ook op letten hoe deze er onder verschillende omstandigheden bijstaat: hoe ziet de etalage eruit als het ’s avonds donker is? Moet er dan ergens een extra lichtje bij en is alles goed leesbaar?

Kijk eens op een andere manier

De boodschap is dat responsive design de oplossing is voor het maken van mooie, bruikbare websites die overal toepasbaar zijn. Maar we moeten hierbij extra goed beoordelen hoe de website er onder verschillende omstandigheden uit gaat zien. Voor eigenaren van een website geldt dus steeds meer dat ze ook eens op een andere manier (lees: met een ander toestel) naar hun website moeten kijken met de vraag: ziet mijn website er nog steeds goed uit?