Pereffect Website ontwerp -bouw en -onderhoud

Nieuwe nieuwsbriefprovider

De afgelopen maand heb ik de overstap van de ene nieuwsbriefprovider naar de andere gemaakt. Een stap die je als ondernemer niet vaak zult doen, maar voor mij was dit een belangrijke stap. Een belangrijke stap om meerdere redenen.

Dag Mailchimp, hallo Laposta

De hoofdreden is dat ik me niet meer lekker voelde bij Mailchimp. Zoals dat wel meer gaat heb ik mijn besluit om te starten met Mailchimp genomen omdat ik hiermee al veel ervaring had en het een groot en degelijk bedrijf is. Vroeger was hun doel het afleveren van nieuwsbrieven in de vorm van een hele mooie e-mail en dat doen ze nog steeds ontzettend goed. Ik schrijf bewust ‘vroeger’ want nu doen ze nogal wat meer. Je kunt hele campagnes door ze laten verzorgen en ook het (laten) bouwen van websites is geen enkel probleem meer. De ‘meerwaarde’ die ze hierbij leveren is dat ze heel goed kunnen volgen wat de gebruiker van de nieuwsbrief of de website doet. Natuurlijk past dit allemaal binnen de kaders van de AVG en, ondanks dat het een Amerikaans bedrijf is, zullen ze zich hier heel goed aan houden. Maar het feit dat ze zoveel data van jullie, lezers afvangen en gebruiken, dat zit me niet lekker. Weer een voorbeeld van een situatie waarbij ik me geen klant meer voel maar ik gewoon het product ben.

Laposta is een heel ander bedrijf. Natuurlijk een maatje kleiner dan Mailchimp en, anders dan de naam zou vermoeden, zo Nederlands als maar zijn kan. Ook zij gaan al even mee en hebben ook de kunst van het afleveren van e-mail goed onder de knie. Natuurlijk kun je met de data die zij verzamelen ook het effect van jouw nieuwsbrief meten, maar in dat geval zit jij achter het stuur. Als lid van de DDMA (Data Driven Marketing Association), de Nederlandse branche organisatie, onderschrijven ze de Nederlandse Reclame Code en maken ze onderdeel uit van een grote club van bedrijven die het marketingvak op een fatsoenlijke manier wil uitvoeren. En dat verschil merk je wel in de vorm van hun goede maar bescheiden product.

Overstappen doe je niet zo maar

Een voor mij andere reden om de overstap te maken is, dat je een overstap niet zo maar even doet. Voor alles moet een eerste keer zijn en dan kun je dat leermoment maar beter in je eigen omgeving hebben. Wat komt erbij kijken om die overstap te maken? Hoe pak je dat aan? Wat kan ik hierbij voor mijn klanten betekenen?

Bij een nieuwsbrief heb je 4 onderdelen die je moet voorbereiden:

De relaties

Iedere dienstverlener op het gebied van nieuwsbrieven kent mogelijkheden om de relatiebestanden te exporteren en te importeren. Dit is een eenmalige klus die je, afhankelijk van de omvang, goed kunt uitvoeren met bijvoorbeeld Excel. Laposta beschrijft dit ook op hun website. En kom je er niet uit, neem dan contact op met de helpdesk. Zij helpen je graag verder. Waar je bij de overstap wel rekening mee moet houden is dat je de data die de oude nieuwsbriefleverancier van jouw klanten verzameld heeft niet meekrijgt. De data die iets zeggen over de kwaliteit van jouw klant of jouw lezers, die kun je niet meenemen. Let er wel op dat je alleen de e-mailadressen weer inleest die ook zijn ingeschreven op jouw nieuwsbrief.

Het ontwerp

Het uiterlijk van de nieuwsbrief maak je, net als bij een eenvoudige website, in de vorm van een sjabloon. Met dit raamwerk, waarbij je logo, lettertype, kleuren etc. vastlegt, bouw je vervolgens iedere keer je nieuwsbrief op. Bij de overstap moet je dit sjabloon opnieuw ontwerpen. De editor die Laposta hiervoor gebruikt is anders dan die van Mailchimp. Ook opgebouwd met blokken, maar eenvoudiger van opzet en daardoor, in mijn ogen, prettiger om mee te werken.

Het aanmeldformulier

Een belangrijk onderdeel van het beheer rondom de nieuwsbrief is de manier waarop jouw relaties worden beheerd. Hét grote voordeel van een online nieuwsbriefdienst is dat je het beheren van de relaties goed kunt uitbesteden en dat dit beheer gebeurt volgens de juiste richtlijnen. Een relatie moet gemakkelijk zijn e-mailadres kunnen wijzigen en ook het afmelden moet netjes kunnen worden verzorgd. Dat geldt ook voor het aanmelden op de nieuwsbrief. Deze stap moet zo gemakkelijk mogelijk zijn en moet ook een onderdeel binnen jouw eigen website zijn. Laposta heeft hiervoor een aantal mogelijkheden die goed werken.

De koppeling aan jouw domeinnaam

Deze laatste stap is een technisch verhaaltje. In een van mijn vorige blogs over ‘Hoe voorkom ik dat mijn e-mail in de spam komt?’ heb ik uitgelegd wat het belang is dat e-mail vanaf jouw eigen domeinnaam wordt verstuurd, omdat anders de kans heel groot is dat e-mail als spam wordt gezien. In de documentatie van Laposta staat uitgewerkt hoe de instellingen van de server moeten worden aangepast en hoe een SPF record kan worden aangemaakt. Hiermee kun je keurig een link leggen met de servers van Laposta.

Het resultaat

De nieuwe nieuwsbrief is het resultaat van een paar uur werk. Een overstap met het gewenste leereffect en een eindresultaat dat er mag zijn. Wil je de oude nieuwsbrieven bekijken of wil je je inschrijven voor mijn nieuwsbrief, klik dan op bovenstaande button.