Pereffect Website ontwerp -bouw en -onderhoud

Website verjonging

Eigenlijk is het wel jammer als de inhoud van je website nog goed bruikbaar is, maar de presentatie te wensen overlaat. Een standaard website kan, naar de maatstaven van de huidige tijd, heel oubollig overkomen.

Kleuren die niet meer passen, grafische elementen uit een vorig decennium en op een mobieltje is de bruikbaarheid beneden peil. De letters zijn te klein en je moet steeds van links naar rechts scrollen om iets te lezen. Los van het uiterlijk is de techniek achter de website dan vaak ook niet meer actueel. Om iets aan te passen moet je eerst contact opnemen met de programmeur en die verandert de tekst dan wel.

Dit laatste is helemaal niet zo handig als je in deze tijd met de Corona maatregelen snel even de pagina met de openingstijden wil aanpassen of wil vastleggen hoe de spelregels voor jouw bedrijf eruit zien.

It’s a small step…

Toch is de stap om de website te verjongen maar erg klein. Als je eens bekijkt wat je wél al gerealiseerd hebt, dan is dat best veel. Je hebt al een domeinnaam, je hebt al afspraken met een internet hosting bedrijf en de belangrijkste teksten over jouw bedrijf bestaan ook al. Het is ook alleen de presentatie die in eerste instantie moet worden aangepast.

In een eerder blog heb ik al geschreven over het bouwen van een website met behulp van WordPress. De techniek hierachter is goed doordacht en wordt ook goed onderhouden. Bijna alle internet hosting bedrijven bieden de mogelijkheid om WordPress te installeren. De meeste hebben zelfs een service waarbij ze dit voor enkele euro’s voor jou doen. Vervolgens komt het neer op het kiezen van een modern uiterlijk en het kopiëren van jouw bestaande tekst en afbeeldingen.

Het voordeel van een verjonging

Het grote voordeel van een verjonging van de website is dat je de stap kunt maken om de website onder alle omstandigheden goed bruikbaar te maken. De stap naar het gebruik op smartphones en tablets wordt steeds kleiner. De laatste cijfers voor Nederland laten zien dat het aandeel normale computers nog maar net 52% is en langzaam verder daalt. Al het andere verkeer op jouw website komt vanaf een telefoon of tablet. De grote bedrijven als Google stimuleren dit ook volop, want zij willen dat mensen veel met hun telefoon doen. De data die je hiermee genereert is voor hun immers veel geld waard.

Om nog even bij Google te blijven: Google beoordeelt jouw website op bruikbaarheid voor mobiel gebruik. Is jouw website niet bruikbaar, dan kom je niet, of heel laag in de zoekresultaten terug. Kortom, jouw website is niet meer vindbaar. Je kunt jouw website zelf testen:

https://search.google.com/test/mobile-friendly

Onderstaande melding kan dan wel eens het gevolg zijn. Dan is het tijd om ion actie te komen.

Maar andere voordelen van een verjonging zijn wel de vergroting van de manier waarop je de website kunt aanpassen. Verbouwen van de website is dan niet meer zo’n hele grote klus. Een nieuwe pagina op het menu, een extra formuliertje, enkele andere foto’s bij de producten, je kunt dit gemakkelijk zelf leren en prima zelf aanpassen.

Stop de veroudering

Als laatste grote voordeel kun je kijken naar de manier waarop de website kan worden onderhouden. Voor mij is dit een onderdeel waarover ik een apart blog kan schrijven en dat zeker ook ga doen. WordPress maakt het mogelijk om bij het bouwen van een website al rekening te houden met de manier waarop je onderhoud kunt plegen. Als je zorgvuldig bouwt, een goede structuur aanbrengt en rekening houdt met de hulpmiddelen die je inzet, dan is onderhoud geen enkel probleem. Sterker nog – als je nu op deze manier jouw website verjongt, dan heb je daarna nooit meer een verjongingskuur nodig. Zo’n truc hebben we in de cosmetica branche nog niet uitgevonden. Veel plezier met het verjongen van je website. En als je hulp nodig hebt, dan hoor ik het wel graag.